Çocuk Diş Hekimliği

31 Ağustos 2020 0 Comments

Çocuk diş hekimliği; bebeklerin, çocukların ve özel bakım gerektiren (engelli) bireylerin ağız ve diş sağlığı sorunları ile uğraşan, diş hekimliğinin bir anabilim dalıdır.

Pedodontistler, diş hekimliği fakültelerinden mezun olduktan sonra, ilgili fakültelerin pedodonti anabilim dalında doktora eğitimini (4-6 yıl) tamamlayarak pedodonti uzmanı olmaya hak kazanırlar.

Çocuk dişlerinin tedavisinde neden pedodontist tercih edilmeli?

Çocuğunuzun diş tedavilerini gerçekleştirecek doktorun pedodonti uzmanı olması, ilerde oluşabilecek diş hekimi korkusunu ortadan kaldırarak, çocuğunuzun daha uyumlu ve diş sağlığı konusunda daha bilinçli birey olması konusunda atılacak önemli bir adımdır.

Çünkü pedodontistler, ?önce dişi değil, çocuğu düşün? felsefesi doğrultusuna uygun psikolojik yaklaşımlar ile önce çocuğun sevgi ve güvenini kazanmayı hedefler daha sonra kolaydan zora, kademeli bir tedavi yaklaşımı ile ağrısız bir şekilde diş tedavilerini gerçekleştirmeyi amaçlar.

Çocuklarda diş çıkarma evresinde ortaya çıkan belirtiler nelerdir?

Diş çıkarma belirtileri ve şiddeti bebekten bebeğe değişmektedir. Bazı bebekler bu süreci hafif atlatırken bazılarında bu süreç adı gibi dişli olup, hem anneyi hem de miniğini zorlayabilmektedir.

Bunlar:

Tükürük (salya) üretiminin artması

Ağrı ve huzursuzluk

Dişetinde kızarıklık ve şişlik

Yanak ve Çene bölgesinde kızarıklık

Isırma

Uykusuzluk

İştahsızlık

Kulak çekiştirme , yanak kaşıma

Diş çıkarma ile ilgili olduğu henüz ispatlanmamış belirtiler

Ateş

İshal

Vücutta cilt döküntüsü

Bazı anneler çocuklarının diş çıkarma sürecinde ishali ve hafif ateşinin olduğunu belirtirler. Bu semptomların diş sürmesiyle ilişkisi henüz kanıtlanmadığından, bebeğinizin ateşi 38C derece ve üstündeyse ve/veya ishali varsa, beraberinde diş de çıkartıyor olsa doktorunuza danışın. İshal, ateş gibi belirtiler dişlenme ile aynı anda başlamış farklı bir hastalığın belirtileri olabilir.

Diş çıkarma sırasında herhangi bir sağlık sorunu eşlik edebilir mi?

Önceki yıllarda çocukların diş çıkarma yaşına paralel olarak ortaya çıkan şikayetlerin, dişlerin çıkması ile ilgili olduğu düşünülürdür. Özellikle havale, ishal ve bronşit gibi hastalıklarla özdeşleştirilse de, günümüzde bu şikayetlerin yalnızca diş sürmesi ile ilgili olmadığı kabul edilmiştir. Çocukların genel sağlık durumlarındaki sorunların diş sürmesi ile bağdaştırılması için öncellikle detaylı muayenenin yapılması ve bir çocuk diş hekimine başvurulması gerekir.

Süt dişlerinin sürmesi ne zaman tamamlanmaktadır?

Bu süreç genellikle 24-30 ayın sonunda tamamlanmaktadır. Süt dişlerinin sürmesinin tamamlanmasın ardından üst ve alt çene olmak üzere toplamda 20 adet diş bulunması gerekir.

Çocukların kalıcı dişleri ne zaman sürmeye başlar?

Süt azılarından sonra 6 yaş dişleri olarak ifade edilen kalıcı dişler sürmeye başlamaktadır. Alt ve üst çenede sağ ve sol taraflı ikişer diş yani toplamda dört diş yer almaktadır. Bu dişler çoğunlukla süt dişleri ile karıştırıldığından, meydana gelen çürük tedavisine gerek duyulmadan çekilmektedir. Oysaki ağız ve diş sisteminde önemi bir yere sahip olan bu dişlerin çekilmesi ile tedavisi çok daha zor olan diş çapraşıklıkları ortaya çıkmaktadır. Bu dönemden sonra 7-11 yaşları arasında süt dişlerinin yerine alttan gelen kalıcı dişler geçmektedir. 12 yaşından sonra 6 yaş dişlerinin arkasındaki 2. kalıcı büyük azı dişleri çıkar. Bu dişler 6 yaş dişleri gibi süt dişinin yerine sürmeyen dişlerdir.

Çocukların ne zaman dişlerini fırçalamaya başlaması gerekir?

İlk dişlerin ağızda çıkmasının ardından, bakımın başlaması gerekir. Bu süreç sabah kahvaltıdan ve gece yatmadan önce anne tarafında önceki dişlerin silinerek temizlenmesini kapsar. Ancak bebeklerin arka dişlerinin çıkmasının ardından diş fırçası ile rutin temizliğe başlanabilir.

Çocukların diş hekimine ne zaman götürülmesi gerekir?

Çocukların diş hekimi muayenesine götürülmesi için belli bir dönem yoktur. Ancak en ideal zaman aralığı dişlerin çıkmasından sonraki 6 aylık süreçtir. Diş ve dişeti problemlerinin önlenmesi için bu yaşlarda gerekli bakımın ve tedavinin yapılması gerekir.