Kanal Tedavisi

31 Ağustos 2020 0 Comments

Eğer bir diş siniri çürüme, darbe-travma veya herhangi bir başka sebeple zarar görmüş ise vücut canlı olmayan bu siniri yabancı bir materyal gibi kabul ederek iltihap oluşturur. İşte böyle bir durumda siniri çıkartıp hiç boşluk bırakmadan bir dolgu materyali ile doldurmak gerekir. Bu işleme kanal tedavisi denir.

Kanal tedavisi (endodonti) ne zaman gereklidir?

Başlangıç aşamasında çürük tedavi edilmezse ilerler ve dişin sinirine ulaşarak burada iltihaba neden olabilir (pulpitis). Bu durumda kanal tedavisi uygulanması gerekir. Kron köprü restorasyonları sırasında dişin siniri (pulpası) açığa çıkabilir. Bu durum şiddetli ağrıya neden olacağından kanal tedavisi gerekebilir. Travmaya maruz kalan dişlerde bazı durumlarda kanal tedavisi gerekebilir. Bunu tam olarak tespit etmek için radyografi alınmalıdır.

Kanal Tedavisi Nasıl Yapılır?

Tedavi, duruma göre birden fazla seans gerektirecek çeşitli adımlardan oluşur. Bu adımlar şunlardır:

• Önce, ön dişin arka tarafında veya azı ya da küçük azı dişlerinin kuronunda bir delik açılır.
  • Hastalıklı pulpa çıkarıldıktan sonra (pulpektomi) pulpa boşluğu ve kök kanalları temizlenir, genişletilir ve kanal dolgusu için şekillendirilir.
  • Birden fazla seansa ihtiyaç varsa, seanslar arasında dişi korumak için kuronda açılan deliğe geçici dolgu yapılır.
  • Daha sonra geçici dolgu çıkarılır ve pulpa boşluğu ve kanal kalıcı olarak doldurulur. Gutta percha (Güta Perka) adı verilen konik uçlu, kauçuk bir malzeme kanalların her birine sokulur ve genellikle simanla (yapışkanla) yerine yapıştırılır. Bazen, yapısal destek için kanalın içine metal veya plastik çubuk konulabilir.
  • Son adımda, doğal görünümünü ve şeklini eski hale getirmek için dişin üzerine kuron kaplanır. Diş kırılmış ise, kuronu yerleştirmeden önce dişi onarmak için post uygulaması gerekebilir.

Kanal tedavisi yapılmazsa ne olur?

Kanal tedavisi gereken ancak yapılmayan vakalarda; şiddetli diş ağrısı en sık görülen komplikasyondur. Bir süre sonra pulpanın canlılığını yitirmesiyle ağrı kesilebilir. Ancak bu durumda da enfeksiyon sinsi bir şekilde ilerleyerek çene kemiğine sıçrayabilir. Hem sorunlu dişin hem de komşu dişlerin kaybıyla sonuçlanan istenmeyen durumlarla karşılaşılabilinir.